Levende geschiedenis

Op woensdag hebben de groepen 7 en 8 meegedaan aan de klösdag. Deze dag wordt gehouden om de geschiedenis van de oorlog in Groesbeek levend te houden.

De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) van Defensie was aanwezig en vertelde over de vele explosieven die in Groesbeek zijn achtergebleven. Vrijwel wekelijks wordt de EOD nog gebeld om gevonden explosieven in Groesbeek en omgeving op te ruimen. “Ook wij gaven een lezing”, zo vertelt Marco Cillessen van de Airborne Vrienden, “over het bommenbos tussen Groesbeek en Mook”. Er was een Parachute Clinic waarin de leerlingen alles te weten kwamen over het springen met een parachute.

Verder wandelden de scholieren langs vijf objecten waar vrijwilligers van de stichting uitleg gaven over het object of over wat er op die plek gebeurd is. De leerlingen genoten van een rit met Jeeps en Dodges, voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog.

Al met al een mooie en waardevolle aanvulling op de geschiedenislessen op school.