Persoonlijke ontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming zijn het fundament onder ons onderwijs. We focussen daarom op onze pedagogische aanpak, de procedures en afspraken in de school en hebben elke dag gesprek hierover met de kinderen. In verbinding zijn en naast en met elkaar samen werken is een belangrijke vaardigheid om de kinderen mee te geven tijdens hun lagere school.
De aansluiting met het voortgezet onderwijs verloopt via vaste afspraken. Hierbij is veel aandacht voor de begeleiding van ouders en leerlingen bij de schoolkeuze, kennismaking en overgang.
Taal is overal
Elkaar begrijpen, je goed kunnen uitdrukken, lezen en kennis opdoen: alles staat of valt met de taal en daar besteden we dan ook veel aandacht aan. We hebben een eigen Bieb op School, een bieb met zwerfboeken bij de ingang van ons wijkcentrum beneden en in alle unitruimtes zijn eigen bibliotheken, leeshoeken en beneden ook Het Leesbos, voor de jongste kinderen. We lezen zelf voor, doen jaarlijks mee met De Kinderboekenweek, met de Voorleeswedstrijd en ook collega’s van de bibliotheek komen met regelmaal voorlezen en lesactiviteiten verzorgen.
Meer thematisch gaan werken
Naast de aparte methodes voor taal- lees- en schijfactiviteiten als Staal, Nieuwsbegrip, Estafette en Pennestreken werken we in thema’s vanuit de methodes Kwink en Blink, voor respectievelijk sociaal-emotionele ontwikkeling & burgerschap en wereldoriëntatie & burgerschap. De thema’s uit deze aanpakken willen we door de jaren heen verder ontwikkelen en aan elkaar koppelen, zodat we nog meer vakgeïntegreerd werken met de kinderen. De kinderen in unit 1 leren al volgens de thematisch aanpak. We werken hiervoor ook nauw samen met de collega’s van Domino kinderopvang.
Basisvaardigheden
We hebben de focus op de basisvaardigheden van kinderen:
- rekenen/wiskunde
- taal/lezen (inclusief spelling en schrijven)
- burgerschap gericht op de eigen ontwikkeling (SEO) en meedoen in de maatschappij)
- digitale geletterdheid (eigen Chromebook vanaf leerjaar 3)
We volgen de ontwikkeling van de kinderen continu en cyclisch en we geven les op het niveau en passend bij de instructiebehoefte van kinderen. Doordat we werken in units en de roosters op elkaar zijn afgestemd in alle units kunnen kinderen eenvoudig les krijgen op hun eigen niveau: zowel voor de basisinstructie, als wanneer ze extra ondersteuning of juist uitdaging nodig hebben).
Brede ontwikkeling
We geloven erin dat we leren leuk kunnen maken voor alle kinderen als we veel verschillende werkvormen gebruiken, werk en spel in balans zijn en kinderen veel kunnen bewegen, zowel binnen als buiten. Op de Heuvel biedt daarvoor als wijkcentrum veel mogelijkheden en ruimte, met een grote zaal en eigen podium, een gymzaal in het pand, buiten een prachtig speelplein en Het Avonturenbos om de hoek.
De gymlessen worden gegeven door eigen collega’s en door gymstagiaires van het ROC. Muzieklessen worden – met behulp van subsidie door de gemeente – gegeven door een externe muziekdocent, we hebben een eigen technieklokaal en hebben wekelijks creatieve lessen. Ook werken we ad hoc samen met Qrabbl en zetten we een kunstenaar in.
Op zoek naar een school voor uw kind in Groesbeek?